Een vorm van het circulair businessmodel is het ondernemen met een kringloop van grondstoffen, waarin afval niet meer bestaat. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je onderneming. Dit wordt circulair ondernemen genoemd. Om hiermee te beginnen moeten ondernemingen beginnen bij de basis van het product, welke zij op de markt brengen. Een van de hoofdkenmerken van circulaire economie is de verschuiving van bezit naar gebruik, van product naar dienst. Op dit moment leven we in een lineaire economie: van grondstof naar leverancier naar product naar gebruik naar afval. Ondernemers kijken na het verkopen van hun product niet meer verder de supply chain in. Na verkoop houdt het op. Maar in een circulaire economie houdt het niet op. Het is een cirkel.

Businessmodel van circulair ondernemen

De combinatie van de woorden circulair en economie zegt het al: door zuiniger en bewuster om te gaan met materialen, energie en arbeid, kun je economisch voordeel halen. Maar hiervoor heb je eerst goede businessmodellen nodig. Deze moeten de nadruk leggen op slimme, duurzame ontwerpen en ook op hergebruik en recycling. Circulair ondernemen draait om het ontwikkelen van verschillende businessmodellen. Er is niet een soort model hoe je kan besparen op natuurlijke grondstoffen en hoe je je producten kunt recyclen. Dit omdat elke onderneming gebruikt van andere soort grondstoffen. Ook moet je als ondernemer een balans kunnen vinden tussen risico’s en de kansen. De ontwikkelingen in de circulaire economie volgen elkaar in steeds sneller tempo op. Daarop is het goed als ondernemers openstaan om met elkaar samen te werken.