Pay-Per-Click en de B2B-klantenreis

PPC staat voor Pay-Per-Click, een vorm van internet marketing waarbij de adverteerder betaalt op het moment dat er op een advertentie wordt geklikt. Naast banners op websites wordt deze methode ook toegepast in zoekmachine adverteren. Ontdek hoe betaald zoeken past bij elke stap van het B2B klantenreis en de beste manieren om de PPC-campagnes op te zetten voor succes. PPC wordt vaak gezien als een kanaal in de lagere trechter, dat wordt gebruikt om ‘de verkoop te sluiten’ nadat een prospect ergens anders is opgewarmd met inhoud.

Hoe B2B verschilt van B2C

Ten eerste, en misschien wel het meest voor de hand liggend, worden B2B-producten en -diensten zelden online gekocht toch zin we in de zoekmachine marketing steeds meer verschuivingen plaatsen naar online. Gebruikers stoppen geen softwareoplossing van zes cijfers in een online winkelwagentje en betalen ervoor met een creditcard. Dat wil niet zeggen dat er geen online B2B-aankopen worden gedaan – die zijn er wel. Maar vaker wel dan niet, is B2B gericht op het genereren van leads: gebruikers vullen een formulier in waarin ze om meer informatie vragen, of om een asset te downloaden, zoals een whitepaper. Daarom is inhoud zo belangrijk. De PPC kan overal in de klantenreis passen, vooral bij B2B-klanten.

Hoe PPC en inhoud samenwerken

Om jouw zoekmachine marketing succesvol te maken, moet je de klantenreis begrijpen en beschikbare inhoud identificeren. Je hebt bijvoorbeeld een informatieve video, een paar whitepapers, een e-boek en een gratis proefversie. Over het algemeen valt een video dichtbij de bovenkant van de trechter, in de onderzoeksfase. Ebooks en whitepapers staan ​​midden in de trechter. Een gratis proefperiode is het meest effectief voor gebruikers die bijna een aankoopbeslissing hebben genomen. Bekijk alle beschikbare inhoud en stem deze af op de fase van de klantreis. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de betreffende bestemmingspagina’s en acties heeft die je kunt meten, zelfs als het om microconversies gaat, zoals videoweergaven en whitepaper-downloads. Deze acties kunnen wel of niet “tellen” als conversies, maar ze tellen absoluut mee in zoekmachine marketing. Geef jezelf iets om de gebruikersbetrokkenheid te meten, zodat je later remarketing kunt opzetten wat absoluut bijdraagt aan de zoekmachine marketing.